Færre børn spiller musik på Koldings musikskoler

Antallet af børn og unge, der går til undervisning på musikskolerne i Kolding Kommune, er dalet på fem år. Men hos Kolding Musikskole, der er kommunens største, vækker tallene ikke bekymring. 

Kolding Musikskole havde engang lange ventelister. Nu er det kun på de mest populære instrumenter, at elever ikke kan få lov at begynde med det samme. Foto: Kolding Musikskole

Af Marie-Astrid Murphy

Færre børn og unge i Kolding Kommune går til violin, klaver eller keyboard på kommunens musikskoler end for fem år siden. Det går den modsatte vej i forhold til resten af landet, hvor antallet af tilmeldte er steget med otte procent i samme periode. Tallene omfatter de elever, der bliver undervist i at spille et instrument.

Der var 20% færre tilmeldte til instrumentundervisning på musikskolerne i Kolding sidste år end i 2013. Det er en ny udvikling, for Kolding har længe ligget i landets top ti over kommuner med flest tilmeldte musikelever. I 2013 havde Koldings musikskoler næst-flest børn på venteliste i hele landet, kun overgået af København. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Hos Kolding Musikskole kan skoleleder Jens Bloch godt genkende udviklingen. Men ifølge ham kan man ikke sætte direkte lighedstegn mellem Danmarks Statistiks optegnelser og succes hos musikskolerne, for det overser musikskolernes nye arbejdsområder ude i kommunens institutioner.

”Musikskolerne handler ikke længere om at gå til 20 minutters undervisning om ugen. Alle vores elever går enten til mange forskellige fag ude på skolerne og i børnehaverne, eller også går de heroppe flere gange om ugen og medvirker i forskellige projekter,” siger Jens Bloch.

Danmarks Statistiks optegnelser måler kun, hvor mange elever, der tilmelder sig instrumentundervisning. De medtæller ikke de børn, der bliver undervist ude på skolerne og børnehaverne som led i musikskolernes samarbejde derude. Og samarbejdet med institutionerne er blevet en stor del af musikskolerens arbejde.

”Selvfølgelig ville vi rigtig gerne have flere elever, også af de almindelige musikelever,” siger Jens Bloch. 

”Men på Munkevænget skole har vi 50 børn, der er i gang med at lære at spille messinginstrumenter. På Vamdrup skole skal 50 børn i gang med et stryger-projekt til vinter. Ingen af dem kan ses i statistikken. Tallene fra Danmarks Statistik skal man i hvert fald gange med to, for at ramme det antal børn, vi ugentligt har kontakt til.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *